W szkole podstawowej mamy pierwszy kontakt z matematyką. Na początku uczymy się prostych równań matematycznych. Odejmujemy w zakresie od jeden do dziesięciu, potem uczymy się dodawać większe liczby. W miarę upływu czasu wykonujemy coraz bardziej skomplikowane działania, dzielimy, mnożymy i poznajemy co to nawiasy. Dzieci największy problem mają zawsze z ułamkami oraz ze skalami. Czasami matematyka jest bardzo trudna, zwłaszcza dla dzieci uzdolnionych plastycznie lub lingwistycznie. Humaniści lepiej czują się na lekcjach języka polskiego albo historii, matematyka może wywoływać u nich palpitacje serca oraz zimne poty. Nie każdy musi być geniuszem matematycznym, nauczyciele doskonale sobie zdają z tego sprawę. Niektóre dzieci potrzebują więcej pracy i trudniej im załapać, jak obliczyć skale albo jak wyliczyć pole powierzchni graniastosłupa. Wyliczanie pól powierzchni i objętości figur bryłowych jest jednym z najtrudniejszych tematów na lekcjach matematyki w szkole podstawowej. Uczniowie musza pamiętać skomplikowane wzory i umieć je używać. Zadania tekstowe też są skomplikowane, dzieci uczą się jak uzyskiwać z tekstu dane i szukane. Właściwie skomponowane zadanie powinno mieć rozwiązanie oraz wynik. Sam wynik podany w zadaniu matematycznym nie jest punktowany. Nauczyciel musi widzieć, że dziecko potrafi wyliczyć poprawnie zadanie. Dzieci są sprytne i potrafią w niezauważalny sposób ściągać od siebie wyniki. Wiele dzieci ma problem z zadaniami z iksami i igrekami. Są to skomplikowane równania i muszą zostać dobrze wytłumaczone, aby dzieci załapały o co chodzi i jak je prawidłowo liczyć. Geniusze matematyczne mogą spróbować swoich sił w konkursach, jednym z takich konkursów dla młodych ludzi jest Kangur. Ten quiz piszą dzieci na całym świecie, nagrody są bardzo fajne. Szkoła dostaje zazwyczaj komputer, laureaci i finaliści dostają stypendia oraz przydatne nagrody rzeczowe, które na pewno przydadzą się w nauce. Dzieci zdolne na koniec roku mogą otrzymać książki lub kalkulatory.